sadržaj sa začinjenim pristupom
Pet ključnih PR alata pomoću kojih možete (p)ostati poželjna destinacija
Kampanja “Best Job in the World” koju je pokrenula Turistička zajednica Queenslanda 2009. godina označila je pravu prekretnicu. Oslanjajući se isključivo na PR i WOM efekt (word of mouth), privukla je više od 34.000 video pregleda iz 200 zemalja te 7 milijuna posjeta web stranici. Pokazalo se kako simbioza kreativno osmišljene PR strategije i interneta može generirati globalni interes i do tada slabo poznatu destinaciju učiniti itekako atraktivnom.
Svjetska turistička organizacija (UNTWO) u dugoročnim prognozama do 2020. godine predviđa daljnji rast turističke aktivnosti na svjetskoj razini po stopi od 4,1 % godišnje. U zemlje rastućeg turizma s dobrim prognozama svrstava se i Hrvatska. Turizam je izuzetno značajna gospodarska djelatnost; turistička ponuda sve je raznolikija i konkurentnija, ali su i gosti sve zahtjevniji. Odnosi s javnošću sve više postaju ključna karika u promociji i upravljanju marketingom turističke destinacije. No, odnosi s javnošću su mnogo više od prenošenja poruka brenda putem medija. Mnogo više od golog publiciteta. Strateška i ciljana komunikacijska strategija dopire do ciljane publike – današnji potrošač/gost želi dijalog, želi dvosmjernu komunikaciju, želi ostvariti odnos, želi interakciju. Sva relevantna istraživanja su na strani PR-a i pokazuju kako se mnogo više vjeruje novinarskom članku, testimonialu s društvenih mreža, subjektivnom i emotivnom pristupu blogera, a sve manje plaćenim oglasima.
Mnogo je PR taktika i komunikacijskih alata, no treba ih koristiti ciljano, u skladu s vašim marketinškim planom i javnostima kojima se obraćate. Upoznat ću vas s top 5 PR alata za destinacijski marketing. Krenimo od meni omiljenih medijskih putovanja (press tripova).
Svako medijsko putovanje koje sam organizirala, a bilo ih je uistinu mnogo, ne samo u Hrvatskoj, već u regiji i šire, domaćinima (hotelima) donijelo je izuzetne koristi. Novinarima, s druge strane, savršen bijeg od rutine, rokova koji ih pritišću, otkrivanje nepoznate destinacije, kušanje divnih lokalnih specijaliteta, novo iskustvo, lijepa prijateljstva i emocije za pamćenje. Press tripovi su sjajan PR alat. Autorski tekstovi, putopisne reportaže, ich forma, minimalno jedna stranica u tisku – uloženo će se itekako vratiti, a ako ih niste organizirali do sada, vrijeme je da već sutra krenete s planiranjem.
Tip: Iza uspješnih press tripova stoji veliki posao i temeljite pripreme. Nije dovoljno samo pozvati novinare u vaš hotel – i prepusti ih same sebi. Mnogo je važnije odlučiti što točno želite komunicirati te organizirati cijeli niz interaktivnih aktivnosti kojima ćete se predstaviti u najboljem svjetlu. Sve treba biti pomno osmišljeno – od kreativne pozivnice, rasporeda aktivnosti do press materijala.
I dok svjetske destinacije i hoteli već godinama otvorenje sezone obilježavaju velikim partijima koji su svake godine sve kreativniji i posjećeniji, u Hrvatskoj kao da još nitko nije čuo za Season Opening Event. Imate premium proizvod/hotel/luksuzni resort koji je u ožujku, kada ga otvarate, već godinama gotovo prazan? Što mislite o crvenom tepihu i ekskluzivnom događaju o kojem će se pričati još mjesecima? Medijski interes zasigurno neće izostati. Eventi mogu biti i veliki i mali te pratiti sve vaše prodajne i marketinške ciljeve i aktivnosti. Od modnih revija do prezentacije proljetnog menija.
Tip: Neka se na listi uzvanika za vaš prvi Season Opening party nađe i nekoliko osoba iz javnog života. A to nas upravo vodi do sljedećeg PR alata.
Brend ambasadori definitivno mogu pomoći da postanete prepoznatljiviji. No, dobro razmislite tko je osoba koja će vas predstavljati. Odgovora li porukama koje želite prenijeti? Također, unaprijed osmislite na koji ćete način predstaviti zajedničku suradnju. Nije dovoljno samo fotografirati poznatu osobu ispred hotela, wellnessa ili na nekoj drugoj lokaciji. Uz pomoć ambasadora trebate ispričati kreativnu priču, približiti vašu ponudu medijima i ostalim javnostima na zanimljiv način.
Tip: Bitno je da ambasador ‘ne pojede’ vaš brend i vašu priču. Angažirajte profesionalce koji će osmisliti kampanju i komunicirati s medijima. Koja korist ako umjesto o Season Opening partiju i vašem hotelu svi pišu samo o crvenoj haljini ambasadorice?
Mnogi ih smatraju zastarjelim PR alatom koje je pregazilo i vrijeme i internet. No, priopćenja za medije su itekako važna ako ih koristite za prenošenje pravih informacija. Ako je vaš hotel dobio nagradu platforme HolidayCheck to je svakako važna informacija i u tom slučaju trebate poslati priopćenje ključnim medijima. Novi proljetni prodajni paket koji je kreirao vaš prodajni tim? Nipošto. Mediji će ga doživjeti kao spam i neće ga objaviti. Možete li ipak i taj paket plasirati u medije? Naravno. Iskoristite PR alate o kojima govorim na početku ovoga teksta.
Tip: Držite se svih pravila – od pravopisnih do pravila struke vezanih uz pisanje priopćenja za medija. Priopćenje mora sažeti odgovore na ključna novinarska pitanja: tko, što, gdje, kada i zašto.
Nedavno je održan jedan od najvažnijih sportski događaja u SAD-u, finale Super Bowla, koji prati preko 100 milijuna gledatelja i u kojem reklama od 30 sekundi košta 4,5 milijuna dolara, a koje će mnogim Hrvatima ostati u pamćenju, iako tek rijetki doista prate američki nogomet – i to zbog tzv. real time marketinga! Hrvatska turistička zajednica na zanimljiv je način promovirala Hrvatsku kao poželjnu destinaciju ponudivši pobjedničkom treneru porijeklom iz Hrvatske priliku da posjeti domovinu svojih predaka i uživa u zasluženom odmoru prvo na Facebook stranici Love Croatia, a kasnije i na Twitteru.
Društveni mediji iz temelja su izmijenili destinacijski marketing. Facebook, Twitter, Blog, Instagram… sigurno ste negdje prisutni, a ukoliko niste, krajnje je vrijeme da zaplovite međumrežjem. Zapravo, ovaj komunikacijski alat postao je toliko važan da je možda najbolje posvetiti mu cijelu kolumnu. O društvenim medijima više idući put!
Izvor: Poslovni turizam, 25.02.2015.